Onderhoud
Om optimaal te kunnen genieten van het skiën en snowboarden is onderhoud van de ski’s en het snowboard
noodzakelijk. Onderhoud van ski’s en snowboards bestaat bij Smelt Skiservice uit twee facetten:
•
Het reguliere onderhoud, zoals het slijpen van de staalkanten, het repareren en vlakken van het
belag(onderzijde van de ski, tussen de staalkant) en het aanbrengen van wax, kortom alles wat nodig is
om de ski’s of het snowboard optimaal te kunnen benutten.
•
Het prepareren van de ski’s en snowboards, zoals aanpassen van de tuning (staalkant),
aanbrengen/wijzigen van structuur in het belag en toepassen van additieven, om karakter eigenschappen
van de ski en snowboard te beïnvloeden en geheel aan te passen aan de wensen van de klant en de ski’s
of snowboard nog beter te laten glijden.
Smelt skiservice
Haalt het beste in u naar boven!
Voor meer informatie en/of advies kunt u altijd contact met ons opnemen.
Slijpen staalkant
De standaard slijpprogramma’s bestaan uit:
•
Slijpen basis: slijpen van de base en side-edge, inclusief afbramen met diamant vijl, specifiek om de
kanten optimaal scherp te hebben voor de sportskiër.
•
Slijpen prof: slijpen van de base en side-edge, inclusief polijsten met diamant vijlen, voor de
gevorderde skiër.
•
Slijpen race: slijpen van de base en side-edge, inclusief polijsten met diamant vijlen en metal-jetten
van de staalkant, voor de snelheidsduivel.
Meer informatie
Repareren en vlakken balag
Het belag is samen met de staalkant de onderkant van de ski. Om de eigenschappen van de ski optimaal te
benutten is het belangrijk dat het belag vlak is, geen beschadigingen heeft, en niet is uitgedroogd of
gecorrodeerd.
Meer informatie
Waxen
•
Waxen basis: allround wax, inclusief afwerking met roto-brush
•
Waxen prof: allround wax en harder, inclusief afwerking met roto-brush en Tri-max
•
Waxen race I: allround wax, harder en SL of GS wax naar keuze, inclusief afwerking met roto-brush
polijsten en Trimax.
•
Waxen race II: allround wax, harder en SL of GS wax naar keuze, inclusief afwerking met roto-brush
polijsten. Het aanbrengen van additieven HF of LF, afhankelijk van de luchtvochtigheid additieve
wordt met een roto-kurk aangebracht, inclusief afwerking met roto-brush polijsten en Trimax.
Meer informatie
Prepareren
Voor het verdere prepareren van uw ski’s kunt u bij ons ook terecht bijvoorbeeld voor het:
•
Aanpassen van de tuning;
•
Het wijzigen van structuur;
•
Het aanbrengen van additieven.
Meer informatie
Prepareren
Aanpassen tuning
Onder de tuning van de ski en het snowboard wordt de hoek van de staalkant verstaan. Door de tuning aan
te passen kunnen de eigenschappen van de ski en snowboard worden beïnvloed, naar wensen van de skiër
en snowboarder. Naar gelang de tuning kan de ski en het snowboard vergevingsgezinder of directer
(agressiever) worden gemaakt. Ook kan in beperkte mate de tuning van invloed zijn op de rebound van de
ski.
Hebt u aanvullende wensen, wilt u meer informatie en/of advies? Neem dan contact met ons op, maak uw
wensen kenbaar en vraag naar de mogelijkheden.
Wijzigen structuur
Door het skiën ontstaat er tussen de sneeuw en het belag een filmlaagje van water. Door de adhesieve
eigenschap van het water kan de ski’s of het snowboard, ondanks de wax, blijven plakken aan de sneeuw.
(Een ieder kent wel het voorbeeld van de twee glasplaatjes met water er tussen, welke bijna niet van
elkaar af te krijgen zijn). Om dit te voorkomen wordt er een standaard structuur aangebracht in de ski. Dit
houdt in dat er kleine groefjes in het belag worden gemaakt. Dit voorkomt de ski blijft plakken en dat het
water sneller wordt afgevoerd.
Door de structuur te wijzigen kan de ski of snowboard aan gepast worden aan de specifieke omstandigheden
zoals extreem natte sneeuw en warme omstandigheden (een grovere structuur) of zeer droge en koude
omstandigheden (fijner structuur).
Aanbrengen additieven
Additieven zijn toevoegingen welke worden aangebracht bij specifieke sneeuwomstandigheden, om de glij
eigenschappen te optimaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Low en high Fluor additieven voor hogere
luchtvochtigheid en natte sneeuwomstandigheden of grafiet-wax voor kunstsneeuw.
Waxen
Tijdens het skiën ontstaat er tussen de sneeuw en het belag een filmlaagje van water. Wax zorgt er voor
een optimale afvoer van dit water, waardoor de ski goed over de sneeuw glijdt. Doordat de samenstelling
en omstandigheden van de sneeuw, de luchtvochtigheid en de temperatuur hierop van invloed zijn, zijn er
verschillende soorten wax ontwikkeld om onder iedere omstandigheden optimaal te kunnen glijden. Smelt
skiservice heeft een uitgebreid wax-programma, waarbij de ski en snowboard voor iedere omstandigheid
optimaal te waxen is.
•
Waxen basis: allround wax, inclusief afwerking met roto-brush
•
Waxen prof: allround wax en harder, inclusief afwerking met roto-brush en Tri-max
•
Waxen race I: allround wax, harder en SL of GS wax naar keuze, inclusief afwerking met roto-brush
polijsten en Trimax
•
Waxen race II: allround wax, harder en SL of GS wax naar keuze, inclusief afwerking met roto-brush
polijsten. Het aanbrengen van additieven HF of LF, afhankelijk van de luchtvochtigheid additieve
wordt met een roto-kurk aangebracht, inclusief afwerking met roto-brush polijsten en Trimax
Voor nog specifiekere wensen hebben wij harders, grafiet, zilver en molybden houdende waxen in ons
programma.
Hebt u aanvullende wensen, wilt u meer informatie en/of advies? Neem dan contact met ons op, maak uw
wensen kenbaar en vraag naar de mogelijkheden.
Wij waxen met Vola wax.
Slijpen staalkant
De ski’s en snowboards hebben aan de zijkanten een staalkant. Deze staalkant is onder een hoek
geslepen. De staalkant in het zelfde vlak als de onderzijde van de ski noemen we de base-edge. Deze is
standaard bij ski’s 0,5° terug geslepen. De staalkant in het zelfde vlak als de zijkant van de ski noemen
we de side-edge. Deze is bij ski’s standaard 88° geslepen.
De hoek van de staalkant (dus de side edge min de base edge) noemen we de tuning en bedraagt dan in
boven staand geval 88,5°.
Goed geslepen kanten hebben een positieve invloed op de ski eigenschappen en zijn van belang voor de
bochtinzet, kantenwissel, radiuswissel en grip op een al dan niet ijzige piste. Door verschillende
slijpprogramma’s aan te bieden kunnen de ski’s en snowboards optimaal geslepen worden naar de wensen
en eisen van de klant.
De standaard slijpprogramma’s bestaan uit:
•
Slijpen basis: slijpen van de base en side-edge, inclusief afbramen met diamant vijl, specifiek om
de kanten optimaal scherp te hebben voor de sportskiër.
•
Slijpen prof: slijpen van de base en side-edge, inclusief polijsten met diamant vijlen, voor de
gevorderde skiër.
•
Slijpen race: slijpen van de base en side-edge, inclusief polijsten met diamant vijlen en metal-
jetten van de staalkant, voor de snelheidsduivel.
Repareren en vlakken belag
Het belag is samen met de staalkant de onderkant van de ski. Om de eigenschappen van de ski optimaal te
benutten is het belangrijk dat het belag vlak is, geen beschadigingen heeft, en niet is uitgedroogd of
gecorrodeerd.
Een vlak belag is van belang voor de goede glij eigenschappen van de ski en snowboard.
Is het belag hol dan draait de ski slecht. De ski versnijdt zodat de ski slecht te sturen is.
Is het belag daarentegen bol dan heeft de ski slechte grip en is moeilijk te controleren.
Het belag vlakken gebeurd door middel van het slijpen van de ski. Na deze slijpbeurt wordt er bij Smelt
Skiservice, op nieuw structuur in het belag gemaakt.
Groeven en diepere beschadigingen, die niet geheel door het belag zijn, worden bij Smelt Skiservice
gerepareerd met P-tex. P-tex is een kunststof gemaakt op PE basis en speciaal ontwikkeld voor het
repareren van belag bij ski’s en snowboards.
Beschadigingen die geheel door het belag zijn, worden uit gestanst, waarna er een nieuw stukje belag in
wordt gezet. Bij grote beschadigingen kunnen wij het belag geheel of gedeeltelijk vervangen.
Indien het belag wit uitslaat (goed te zien op een zwart of gekleurd belag) dan is het belag uitgedroogd of
gecorrodeerd. Het belag neemt geen wax meer op en de ski’s of snowboard glijden slecht. Om de ski weer
in optimale conditie te krijgen moet de gecorrodeerde laag van het belag worden afgeslepen zodat het
belag de wax weer opneemt. Het gecorrodeerde belag wordt bij Smelt skiservice verwijderd door het
slijpen van de ski, waarna er opnieuw structuur in het belag wordt aangebracht.